Problem importera en Gedomfil till Legacy

Hur man importerar och exporterar information

Moderator: Ann

Lars Ekdahl
Inlägg: 95
Blev medlem: 21 maj 2005 18:16
Kontakt:

Problem importera en Gedomfil till Legacy

Inläggav Lars Ekdahl » 28 sep 2009 10:16

Har exporterat en Gedom-fil 5.5 från Legacy 7.0.0.109 som jag sedan försöker importera i Disgen 8.2-1

Importen avbryts efter ett tag med felmeddelandet att det inte är en korrekt 5.5-fil.

Går dock att importera som en Gedom-version 4 men då får jag inte med källor, orter mm

Leonard
Inlägg: 101
Blev medlem: 30 maj 2008 18:25

Problem importera en Gedomfil till Legacy

Inläggav Leonard » 30 sep 2009 06:42

Hej,

När det gäller Gedcom så titta i hjälpfilen. Där finns t.ex. 5.5 element, anpassade märken m.m. Du måste finjustera Gedcom exporten så att det passar Disgen. Du får ta reda på vad för sorts Gedcom version Disgen läser och anpassa Gedcom exporten från Legacy efter vad Disgen hanterar.

Jag vet ingenting om vad Disgen använder och hur den läser en Gedcomfil. Du får tänka på vad saker heter i Legacy och vad Disgen kallar likande poster. Det samma gäller import till Legacy. Det är inte säkert att posterna heter samma sak i Disgen som i Legacy. Mitt råd är att du läser igenom allt i hjälpfilen om Gedcom.

Lars Ekdahl
Inlägg: 95
Blev medlem: 21 maj 2005 18:16
Kontakt:

Loggfilen i Disgen säger...

Inläggav Lars Ekdahl » 30 sep 2009 11:25

OK!

Läser detta i slutet på loggfilen vid import enligt GEDCOM version 5.5

Skall fråga min "DisgenFadder" vad detta betyder


Fel: Referensen NI100 är ej definierad.
Fel: Referensen NI122 är ej definierad.
Fel: Referensen NI14 är ej definierad.
Fel: Referensen NI1499 är ej definierad.
Fel: Referensen NI1742 är ej definierad.
Fel: Referensen NI2683 är ej definierad.
Fel: Referensen NI3073 är ej definierad.
Fel: Referensen NI4022 är ej definierad.
Fel: Referensen NI787 är ej definierad.
Fel: Referensen NI948 är ej definierad.

Importen avbryts efter Pass 1 på grund av saknade referenser.
GEDCOM-filen är tyvärr felaktig.

Pass 1 klart (10,735 sekunder)

Lars Ekdahl
Inlägg: 95
Blev medlem: 21 maj 2005 18:16
Kontakt:

Disgen loggfil

Inläggav Lars Ekdahl » 01 okt 2009 19:45

Referensen NI100 refererar till RIN 100 i Legacy

Varför Disgen inte tolkar denna post som Gedom 5.5 är att jag för dessa 10 personer i Personinformation --> Notiser eller Källanvisningar haft med specialtecken. Jag har oftast då kopierat texten från något dokument.

Disgen fodrar att texten måste vara vanlig text i ANSI-kod (den teckenkod som Windows använder). Man kan inte använda text som skapats i en ordbehandlare och sparat på vanligt sätt. En sådan fil har ett format som Disgen inte förstår. Många ordbehandlare har dock möjlighet att spara till vanlig text. Texten kan innehålla redigeringskommandon, dock inget ytterligare FI-kommando.

Efter korrigering fungerar det OK att importera Gedomfilen.

Viss information kom dock inte med då Disgen har en begränsning på 50 000 tecken för en notis ellertyp källanvisning

Ann
Site Admin
Inlägg: 158
Blev medlem: 06 jun 2005 13:50

Inläggav Ann » 12 okt 2009 22:23

Gedcom är tyvärr ett tråkigt kapitel om man vill överföra data mellan olika släktforskarprogram. Jag svurit många gånger över detta. Dels ska allt man vill komma med vid exporten vilket det inte alltid gör och dels ska det mottagande programmet klara av att tolka informationen på ett korrekt sätt.
Hälsningar
Ann


Återgå till "Import och export"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst