Privat och Dold

Rapportera fel i Legacy funktioner (ej översättning)

Moderator: Ann

Anitdag
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 jan 2010 11:22

Privat och Dold

Inläggav Anitdag » 05 feb 2010 20:21

Jag har försökt markera Privat och Dold på några personer, för att kunna registrera 'pågående' och klara släktingar i en databas. Att alltså ha en databas med allt, men bara få ut rapporter på det jag angett som klart (tagit bort Privat- eller Doldmarkering på). Det gick inte alls, fast jag tror fortfarande att det är meningen.

Ann
Site Admin
Inlägg: 158
Blev medlem: 06 jun 2005 13:50

Inläggav Ann » 17 feb 2010 23:02

Jag har själv inga dolda personer i min familjefil men jag har lekt lite med exempeldatabasen som medföljer Legacy.

Jag har t.ex .satt Hattie Mina Brown som privat.
Sedan kör jag Personrapporten i lika olika varianter och får lite olika resultat.

1. Personrapport för bara Hattie Mina Brown / Alla personer i familjefilen
Då kommer det ut en sida där det inte finns några uppgifter om henne personligen men uppgifter om hennes föräldrar och man finns med.

2. Ett annat alternativ kan vara att göra en söklista.
I fliken detaljerad Sökning så kan man skriva in
Person - Privat - Lika med - Offentlig
Tryck på skapa lista.
Kontrollera att de personer du inte vill ha med verkligen är borta från söklistan. Ser allt ok ut så stäng fönstret och gå in på Personrapporten igen. Tryck på Välj person. Klicka så att det blir en punkt i Fokusgrupp. Klicka på Redigera. Klicka på Lägg till Aktuella Sökresultat och sedan ok. Stäng fönstret Urval poster för rapporter och sätt igång rapporten. Nu bör de personer som är märkta antingen med dold eller privat inte alls finnas med.

Det finns även en flik som heter Privat på de olika rapporterna där man kan göra en del andra inställningar när det gäller att inkludera / exkludera privata saker. Även under CTRL + Z och flken Annat finns det inställningar om privata notiser.

Hoppas att detta är en liten hjälp. Annars får du berätta mer i detalj vad det är du försöker göra så får vi se om jag eller någon annan kan hjälpa dig.

Lycka till!
Hälsningar
Ann

Anitdag
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 jan 2010 11:22

Inläggav Anitdag » 05 mar 2010 20:47

Tack för ditt försök att hjälpa mig.
Jag använde mig av Hattie, för att se vad resultat jag skulle få. Oavsett om Privat var markerat eller ej, fanns alla uppgifter med i Personrapport enligt modell 1. Samma förstås med personen i min databas.

Jag prövade modell 2 i min databas. Vad jag är ute efter är alltså en rapport där en markerad person och hans anor skall falla bort. Nu blev resultatet att den markerade personen försvann, men alla andra kom med.

Om jag istället använder mig av rapporten Antavla går det att göra en jämförelse: rapport i Legacy visar samtliga personer, även den med markering Privat och hans anfäder, medan Släkttavla i Legacy Charting inte visar den grenen sedan jag markerat Suppress private individuals. Det är alltså det senare resultatet jag är ute efter i Legacyrapporterna, eftersom jag uppfattat av presentationen att man kan nå det.

Eftersom jag misslyckats med nedladdningen av hjälpfilen kan jag inte referera till den.


Återgå till "Rapportering av fel"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst