Gedcom export med engelska datum. En typ blir på svenska.

Rapportera fel i Legacy funktioner (ej översättning)

Moderator: Ann

Radioman
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 okt 2009 22:40
Kontakt:

Gedcom export med engelska datum. En typ blir på svenska.

Inläggav Radioman » 12 okt 2009 15:57

Om man använder svenska som språk i Legacy så fungerar inte gedcom-exporten som det är tänkt.
Jag bockar i att jag vill ha engelskt datumformat med får trots detta vissa datum på svenska.
De datum som jag såg var fel var t.ex. "Uppsk 1713" i stället för "Est 1713".

Alla uppskattade datum skrivs alltså på svenska i stället för engelska.
Vem vill förresten ha datumen i gedcomfilen på engelska? Vilka program förstår att importera en sådan gedcomfil?
Ta helst bort möjligheten att välja svenska vid export helt och hållet.

Legacy version 7.0.0.109

mvh // Ove

Ann
Site Admin
Inlägg: 158
Blev medlem: 06 jun 2005 13:50

Inläggav Ann » 12 okt 2009 21:51

Via CTRL + Z eller via menyvalet "Alternativ / Anpassa" så finns det en flik som heter Datum. Där finns de prefix man kan använda sig av och som Legacy kan översätta till engelska vid en Gedcomexport.

Givetvis kan man ha egna ordval men då vet inte Legacy översättningen och tar därför det svenska även om man kryssat i "Exportera datum på engelska". Egna ordval kan också stöta på patrull i samband med uppdatering eller rapporten möjliga problem.
Hälsningar
Ann

Radioman
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 okt 2009 22:40
Kontakt:

Inläggav Radioman » 12 okt 2009 22:15

Hej Ann
De där prefixen har jag inte rört.
Du kan importera en gedcomfil på engelska men om du direkt efteråt exporterar den så får du med det svenska "Uppsk" i stället för "Est" som det var vid importen. Även om det är ibockat att man vill behålla engelsk formatering på datumen vid export. Slår jag om till engelska i Legacy och exporterar så blir allt frid och fröjd.

En solklar bugg. Bara att rapportera till Legacy folket.

Ann
Site Admin
Inlägg: 158
Blev medlem: 06 jun 2005 13:50

Inläggav Ann » 12 okt 2009 23:20

Jag förstod inte att du hade fått in Uppsk via en import. Då jag trodde att det var ett eget ord du själv lag in så testade jag inte detta. Men om jag importerar Beräknat från Min Släkt till Legacy blir det Uppsk och nu kan jag återskapa det fel som du fick. Jag gör en felanmälan.

Tack för att du gjorde oss uppmärksamma på detta fel.
Hälsningar

Ann

Radioman
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 okt 2009 22:40
Kontakt:

Inläggav Radioman » 13 okt 2009 00:19

Fint Ann
Jag har haft min släktforskning i MinSläkt sedan förra århundradet och tvingas, mot min vilja, byta program. :)
Jag presenterar nu via TNG på Internet och då är Legacy att föredra som Master eftersom MinSläkt tyvärr inte behåller ID numreringen vid nya gedcomexporter.
mvh// Ove


Återgå till "Rapportering av fel"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst