Export av persondata

Hur man importerar och exporterar information

Moderator: Ann

mobiklur
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 dec 2008 18:50

Export av persondata

Inläggav mobiklur » 11 dec 2008 00:58

Vid export finner jag inget sätt att tala om för Legacy att filer (bild, video etc) kopplade till en person också ska exporteras - hur gör man det?

Ann
Site Admin
Inlägg: 158
Blev medlem: 06 jun 2005 13:50

Export av persondata

Inläggav Ann » 11 dec 2008 08:24

Vad för export tänkter du på?

Om du tänker på export till Gedcom så skrivs bara länkvägen till den aktuella mediafilen.

Om du hade tänkt att exportera alla personer som ingår i familjefilen så kan en säkerhetskopia av dina multimediafiler vara ett alternativ. Du gör detta under Arkiv / Säkerhetskopiera familjefil. Legacy skapar då en zip-fil med alla dina multimediafiler.
Hälsningar
Ann

mobiklur
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 dec 2008 18:50

Export av persondata

Inläggav mobiklur » 11 dec 2008 10:42

Jag vill tex exportera blodslinjen för en person i familjefilen och de filer - bilder,video mm - som är länkade till berörda personer.
Men jag får en fil med enbart persondata (Legacyfil) medan länkade filer i Picture-mappen inte exporteras. Fast jag antar att det finns ett sätt att markera att de ska exporteras - annars får man ett fasligt jobb med att undersöka vilka filer som är länkade och sedan handplocka filerna till en export-mapp.

Hur gör man :?:

Ann
Site Admin
Inlägg: 158
Blev medlem: 06 jun 2005 13:50

Inläggav Ann » 11 dec 2008 20:50

Hej!

Tyvärr har jag inte hittat något val att exportera multimediafiler i samband med Gedcom-export. Men om du leker lite med följande sätt så kanske detta kan vara något?

Om du går in och gör Arkiv / Export ill / Legacy-Fil
Välj ett nytt namn för att skapa en ny familjefil.
Ta bort bocken Alla poster i hela familjefilen i fliken Alternativ.
Gör en bock i Valda poster i fokusgruppen
Klicka på knappen Visa / Ange Fokusgrupp...
Här har du nu lite olika val att göra, t.ex. Lägg till en Person och Ättlingar eller Lägg till en Person och Hela Släktlinjen. Välj sedan önskad person och när fönstret fokusgrupp innehåller det du vill trycker du på ok. Gå igenom resten av valen i fliken Alternativ och Konfidentiellt. och tryck sedan på Starta exporten. När exporten är klar får du frågan om du vill öppna den nya familjefilen. Gör detta.
Kontrollera att allt ser ok ut.
Gå sedan in på Arkiv / Exportera Till / Gedcom-Fil och gör en gedcom-export.
Gå sedan in i på Arkiv / Säkerhetskopiera Familjefilen och välj att exportera multimediafilerna.

Sedan är det bara att kopiera gedcom-filen och multimedia-filen till den som ska ha det. Sedan får mottagaren unzippa multimedia-filen och lägga filerna i den mapp man ska i vederbörandes släktforskarprogram. Efter lite trixande fick jag det till att fungera i Min Släkt.
Hälsningar

Ann

mobiklur
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 dec 2008 18:50

Inläggav mobiklur » 11 dec 2008 21:46

Utmärkt förslag som gör att man selekterar ut de berörda multimediafilerna, TACK!
mvh/Mobiklur :lol:

ralph
Översättare
Inlägg: 23
Blev medlem: 12 okt 2008 01:33

Inläggav ralph » 21 dec 2008 23:34

Hej!

När Du använder Dig av Ctrl+E så öppnas GEDCOM-exportfönstret.

Klicka på Anpassa i detta fönster och ett nytt fönster Poster som skall exporteras öppnas. Kontrollera att elementen _PHOTO, _VIDEO och _MEDIA finns med i tabellen Exportera dessa element. Se även topic GEDCOM- Poster att exportera (5-1047) i den svenska hjälpfilen.

Jag hoppas detta fungerar men jag har inte hunnit kontrollera.
//rkj


Återgå till "Import och export"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst