Flyttning

Hur man matar in data

Moderator: Ann

dennis800121
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 jul 2012 06:36

Flyttning

Inläggav dennis800121 » 28 jul 2012 07:27

Hej!

Jag har nyligen börjat använda mig av Legacy. Wow vilkla rapport-möjligheter här finns!
Hur skriver man in om en person flyttar? Skriver man in dem som utvandring och invandring, det känns samtidigt fel!?

Mvh
Dennis

Ann
Site Admin
Inlägg: 158
Blev medlem: 06 jun 2005 13:50

Inläggav Ann » 29 jul 2012 21:11

Det finns lite olika möjligheter. Det är en smaksak vilket man bäst tycker om. Här kommer två...

Alternativ 1.
Du kan skapa egna händelser.
Visa / Baslistor / Händelsebeskrivning...
Klicka på Lägg till.
Sedan är det bara att fylla i allt du vill ha med. Tryck på F1 när du befinner dig här så får du upp manualen på hur man gör.
Jag har t.ex. en Inflyttning och en utflyttning. Sedan har jag ändrat själva meningarna så att det blir ordet flyttade. I fältet "Om alla fält är ifyllda" har jag t.ex. valt att ha följande vid inflyttning "[HanHon] flyttade [Beskr] [PåDatum] [~tillOrt].[Källor] [Notiser]" fast utan fnuttarna. Vid utflyttning har jag "[HanHon] flyttade [Beskr] [PåDatum] [~frånOrt].[Källor] [Notiser]"
Jag brukar fylla i prepositionerna för orten.
Du kan också lägga till en händelse direkt på personen genom att skriva. Då får du meningarna gratis. Då är det bara att redigera dem.

Alternativ 2.
Använd dig av Bostad i stället.
Här kan du skriva in under vilken tid den aktuella personen bodde på den aktuella platsen. I hjälpfilen på sidan 7-1077 kan du se olika alternativ att skriva in datum.

Du kan väl leka och testa dig fram och se hur det ser ut på skärmen, rapporter och ev. vid Gedcom-export samt import till ett annat program om du använder dig av det.

Ev. kan det finnas begränsningar i standardversionen.
Hälsningar
Ann

dennis800121
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 jul 2012 06:36

Inläggav dennis800121 » 31 jul 2012 10:44

Tack för dina tips!
Jag gjorde som så att jag skapade en ny händelse som jag döpte till Flyttade.

Ann
Site Admin
Inlägg: 158
Blev medlem: 06 jun 2005 13:50

Inläggav Ann » 01 aug 2012 19:45

Jag glömde att skriva att om du ändrar meningarna på andra sidan i händelserna så ändras det för alla personer som använder sig av den. Vill man ha en specialmening som endast rör den aktuella personen måste man ändra meningen på förstasidan.
Hälsningar

Ann


Återgå till "Inmatning av data"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst