BILDID

Hur man matar in data

Moderator: Ann

Kjell
Inlägg: 43
Blev medlem: 12 jul 2005 11:43
Ort: Upplands Väsby, Sverige

BILDID

Inläggav Kjell » 13 sep 2010 12:14

Hej!

Att kopiera ett bildid från ArkivDigital, Genline och Svar är ju enkelt att göra.
Min fråga är var jag lägger in det i Legacy så det hamnar på bästa plats för allt möjligt.
Kjell

Ann
Site Admin
Inlägg: 158
Blev medlem: 06 jun 2005 13:50

BILDID

Inläggav Ann » 14 sep 2010 21:48

Hej Kjell!

Det är inte lätt att råda dig var i Legacy du ska lägga in dessa id som Arkiv Digital, Genline och SVAR har. Det beror på vad du är ute efter när det gäller utdata dvs. bildskärm, rapporter, html och gedcom-export.

Själv använder jag mig av Source Writer så personligen hade jag fyllt i ett id i fönstret källdetaljer. Beroende på vilken mall man använder sig av så kan det läggas i ett lämpligt fält i Detaljinformationsfliken eller i Text/kommentarer fliken. Glöm bara inte att kolla dina inställningar i de olika kryssrutorna i Källdetaljfönstrets olika flikar. Så hade jag varit du så hade jag experimenterat lite och sedan för varje ändring kollat vad det blir för resultat i de utdata som du är intresserad av.

När det gäller t.ex. GID så diskuteras det tidvis på t.ex. Anbytarforum om man ska ange GID-nr som källa eller om man ska använda sig av Riksarkivets beteckningar. Personligen vill jag ha Riksarkivets beteckningar. Men nu funderar jag allvarligt på att börja ta in Arkiv Onlines AID nr och ev. även html-länkningen som ett komplement. För det underlättar en ev. källkontroll. Men jag väntar med att bestämma mig tills det kommer en skarp version av den senaste AD Online2 v 1.4 som i skrivande stund befinner sig i beta 3 stadiet. Givetvis måste jag även testa av det. Jag är speciellt intresserad av hur det blir vid en ev. Gedcom-export då jag planerar att använda mig av TNG, The Next Generation, för att presentera min släktforskning på nätet.

Lycka till!
Hälsningar
Ann

Kjell
Inlägg: 43
Blev medlem: 12 jul 2005 11:43
Ort: Upplands Väsby, Sverige

Inläggav Kjell » 15 sep 2010 09:13

Hej Ann!

Tack för svaret. Där fick jag en hel del att fundera över
Kjell


Återgå till "Inmatning av data"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst