Placering av nålarna i ortsregistret

Hur man matar in data

Moderator: Ann

Lars Ekdahl
Inlägg: 95
Blev medlem: 21 maj 2005 18:16
Kontakt:

Placering av nålarna i ortsregistret

Inläggav Lars Ekdahl » 10 aug 2008 20:28

Efter att ha jobbat nästan en vecka med att få in alla nålarna på rätt ställe när det gäller Kartplotter/ortsregistret upptäckte jag att det blivit något fel i min databas. Ca 80 personer fattas

Efter att ha återställt familjefiler med en äldre backup av familjefilen hittade jag åter mina förlorade personer.

Men en veckas jobb med Kartplotter/ortsregistret finns ju inte i denna backup. Är det borta för alltid?

Om jag återställer Legacy med min backup med arbetet jag gjorde med Kartplotter/ortsregistret kan jag där hitta en fil som jag kan kopiera in i Legacy när jag går tillbaka till en äldre backup och på så sätt få tillbaka mitt arbete?

Leonard
Inlägg: 101
Blev medlem: 30 maj 2008 18:25

Placering av nålarna i ortsregistret

Inläggav Leonard » 12 aug 2008 18:09

Hej Lars,

Först vill jag ställa frågan hur felet uppstog?

Om du ska försöka att återställa från en gammal fil så skulle jag föreslå att du skapa en ny familjefil och i den återskapa. Jag skulle inte råda dig att försöka återskapa i din nuvarande familjefil då det kan uppstå fel och då blir du riktig illa ute.

Hälsningar,
Leonard

Ann
Site Admin
Inlägg: 158
Blev medlem: 06 jun 2005 13:50

Placering av nålarna i ortsregistret

Inläggav Ann » 20 aug 2008 22:38

Hej Lars!

Har du fått rätt på dina orter?

Jag har funderat lite på det där med att importera orter från en annan familjefil. Om du har en backup från familjefilen då du gjort vid dina orter och upptäckte att du saknade dina individer så kanske detta kan vara en lösning.

Jag testade följande.

Jag skapade en ny familjefil med en person och en födelseort och en doport genom Geo-ortsdatabas och så att jag fick sådana där nålar på kartan. Sedan skapade jag en ny familjefil och skrev in några orter utan att få några nålar på kartan.

Sedan gick jag in på
Visa -> Baslistor -> Orter -> Alternativ -> Importera
Där valde jag "Ortslista", skrev in den första famljefilen jag gjorde i detta test och startade importen.
Om man vill kan man använda sig av märkta orter så behöver man inte importera alla som du vet att man inte har fixat till.

Sedan när orterna importerats i min senaste familjefil så fixade jag orterna i Ortslistan genom att först markera den ena orten jag skulle fixa till, klickade på kombinera, markerade den andra orten som jag ville slå samman med och tryckte sedan på samma knapp som nu hette kombinera med. Om jag hade olika namn på de två orterna som skulle slås samman så blev det det namn som jag klickade på sist. Men oavsett vilket ordning jag gjorde det i så fick ändå orten rätt märkning.

Men om du funderar på detta så testa gärna detta på en ny testfamiljefil.
Hälsningar
Ann

Lars Ekdahl
Inlägg: 95
Blev medlem: 21 maj 2005 18:16
Kontakt:

Inmatning av orter

Inläggav Lars Ekdahl » 23 aug 2008 08:55

Mänskliga faktorn gjorde att jag tog fel backup när jag vid ett tillfälle alternerade arbetet mellan min stationära och bärbara dator.

Löste det på så sätt att jag återställde familjefilen med den backup där jag hade nålarna på alla mina orter OK.

Sedan fick jag lägga till alla de 80 personerna igen som jag lagt in den"felaktiga " familjefilen.

Så nu är jag tillbaka på rätt familjefil igen med alla personer och alla nålar placerade på rätt ortet

Tack i alla fall för tipset

Lars Ekdahl
Inlägg: 95
Blev medlem: 21 maj 2005 18:16
Kontakt:

Svar från Legacy support

Inläggav Lars Ekdahl » 26 aug 2008 17:41

The coordinates are saved in the main Family File in the Locations table.

You cannot copy the coordinates specifically, but you can copy master lists between files. Go to the Master Location List, click on Options > Import Lists. For further help, click on the context-sensitive "Help" button or press F1 while in that window.

Thanks for using Legacy.

Sherry
Customer Support
Millennia Corporation

PS. Ett bra tips när man skall placera ut nålarna på ortslistan i Virtual Earth är att man har skrivit ut Sweden i ortslistan om nu programmet vill leta i något annat land efter orten

Lars Ekdahl
Inlägg: 95
Blev medlem: 21 maj 2005 18:16
Kontakt:

Inläggav Lars Ekdahl » 12 sep 2008 15:26

Hmm, märkligt men från det norska forumet får bättre svar än från det svenska. Undrar faktiskt varför ni vill ha betatestare när ni inte är intresserade av att svara bättre på detta forum

Nei, det finnes ingen fil som inneholder opplysningene i stedslistene, men det går likevel an å hente inn de riktige dataene fra en familiefil til en annen. Slik går du fram:
1. Sørg for at du gjenoppretter begge backupene med to forskjellige filnavn.
2. Åpne fila uten koordinater og åpne stedsregisteret.
3. Trykk på knappen Valg (oppe til høyre), og velg Importer.
4. Her velger du Steder og blar deg frem til den fila du vil importere fra.
5. Du får da opp et skjermbilde for alle de stedene som er ulike.
6. Velg å importere de innkommende dataene for alle.

Dermed skulle jobben være gjort.

Ann
Site Admin
Inlägg: 158
Blev medlem: 06 jun 2005 13:50

Inläggav Ann » 13 sep 2008 00:27

Hej Lars!

Det var väl bra att du fick ett svar från den norska forumet som du är nöjd med. Tack för att du delade med dig svaret här på vårt svenska forum.

Personligen tycker jag att Legacy är ett väldigt komplext system där man kan göra väldigt mycket. Det gäller bara att hitta alla funktioner och det är inte så lätt alla gångar. Jag tycker att jag lär mig något nytt nästan varje gång jag jobbar med Legacy. Sedan gäller det bara att komma ihåg det till nästa gång man behöver funktionen.

Jag ställer mig lite undrande till din inledning. För egen del känner jag inte något ointresse av att ge så bra svar som möjligt. Men mina svar kan bara baseras på vad jag har kunskap om. Det finns alltid någon som kan Legacy bättre.
Hälsningar

Ann

fairyanna
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 dec 2014 12:01

Inläggav fairyanna » 12 dec 2014 12:16

Jag glömde att skriva att om du ändrar meningarna på andra sidan i händelserna så ändras det för alla personer som använder sig av den. Vill man ha en specialmening som endast rör den aktuella personen måste man ändra meningen på förstasidan.
We provide fast success in 98-365 dumps prep resources. We offer up-to-dated tabor


Återgå till "Inmatning av data"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster