Tilltalsnamn

Hur man ställer in Legacy för användning på svenska

Moderator: Ann

Lars Ekdahl
Inlägg: 95
Blev medlem: 21 maj 2005 18:16
Kontakt:

Tilltalsnamn

Inläggav Lars Ekdahl » 19 jul 2012 09:39

Hur markerar man tilltalsnamnet i Legacy

Ann
Site Admin
Inlägg: 158
Blev medlem: 06 jun 2005 13:50

Tilltalsnamn

Inläggav Ann » 21 jul 2012 21:19

Ett tips är att alltid titta i hjälpfilen. Där finns en hel del användbar information

Hämtat från hjälpfilen:
Du kan mata in namnet personen kallades för genom att markera det med citationstecken före och efter. Exempelvis Margareta "Maggan" Elisabet eller Bengt "Erik" där Erik är tilltalsnamnet. Det markerade namnet kan användas i rapporter.

I hjälpfilen, sid 7-0074 kan du läsa om de olika rapportalternativen när det gäller bl.a. namn.

Om jag inte kommer ihåg det fel så exporteras det som nicknamne i Gedcom-filen.
Hälsningar
Ann

Lars Ekdahl
Inlägg: 95
Blev medlem: 21 maj 2005 18:16
Kontakt:

Tilltalsnamn

Inläggav Lars Ekdahl » 21 jul 2012 21:54

Hjälpfilen är inte helt lätt att hitta i faktiskt.

Sökte på tilltalsnamn min fick ingen hjälp.

Du är den man kan lita på :-)

Ann
Site Admin
Inlägg: 158
Blev medlem: 06 jun 2005 13:50

Tilltalsnamn

Inläggav Ann » 22 jul 2012 19:49

Har du tryckt på rutan Sök innan du skriver in sökordet? Gör jag det får jag träffar på 7 olika sidor. Jag har just nu en hjälpfil som är från 2012-04-01.
Hälsningar

Ann

Andoberg
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 jan 2014 09:33
Ort: Visby, Gotland

Tilltalsnamn

Inläggav Andoberg » 05 feb 2014 14:24

Att göra som det står i hjälpen "Nnnn" för att markera tilltalsnamn, funkar inte med sorteringen i listor och rapporter, eftersom " tecknet sorteras före bokstäver, alltså "Bengt" sorteras före Anders, jag har försökt med min knaggliga engelska att få hjälp från Millennia, men de svarar att så sorterar Access som som är den databas som programmet använder.
Kan någon något annat knep?
Hoppas på svar, fast det verkar rätt dött i det här forumet.
Anders

Ann
Site Admin
Inlägg: 158
Blev medlem: 06 jun 2005 13:50

Inläggav Ann » 05 feb 2014 20:54

Om jag har förstått det rätt så är första förnamnet nästan alltid tilltalsnamnet i USA. Rapporterna ger en möjlighet att antingen skriva ut endast namnet inom citattecknet eller ta bort det helt. Så som jag har förstått det är dessa namn avsedda till smeknamn. Millennias lösning innebär tyvärr att sorteringen drabbas. Mig veterligen går det inte att ändra på detta. I alla fall inte i Legacy.

Om man däremot har problem med sorteringen av å,ä och ö kan man ställa in Legacy genom att gå in på:
Arkiv / Filunderhåll / Ange sorteringsordning

Själv använder jag mig inte av namn inom fnuttar. Det skulle jag bara göra om jag hade lagt in smeknamn. Jag använder mig av * bakom namnet så som är brukligt i Sverige då jag då och då exporterar till svenska program. Jag har lagt in förslag om att om man har en stjärna bakom tilltalsnamnet då ska vid utskrift stjärnan tas bort och namnet strykas under. Fast om detta kommer att tas i beaktande har jag ingen aning om.
Hälsningar

Ann

Andoberg
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 jan 2014 09:33
Ort: Visby, Gotland

Tilltalsnamn

Inläggav Andoberg » 07 feb 2014 12:02

Tack för ditt snabba svar!
Det är väl vad jag också kommit fram till, men i hjälpen står att man kan använda citattecken (fnuttar), men då sabbas ju sorteringsordningen.
Borde kanske nämnas där att det gäller smeknamn, och att om man sätter dem sist av namnen klarar sig sorteringsordningen
Ditt förslag tillförbättring av programmet verkar ju bra, så funkar ju bra i t.ex. MinSläkt.
återstår att se om det faller i god jord ”over there” det är tydligen bara i Sverige vi har detta namnbruk.
Ett ytterligare sätt att fixa tilltalsnamn är att, som i en del program använda fetstil, eller stora bokstäver.
Inställning av å,ä och ö, har jag hittat OK. men på en del ställen i programmet visas på t.ex. framtagning av familjelista, bara knappar i alfabetet till Z, men om man trycker på knappen” Sista” så finns å,ä o ö.
Hälsningar
Anders

Ann
Site Admin
Inlägg: 158
Blev medlem: 06 jun 2005 13:50

Inläggav Ann » 07 feb 2014 19:26

Jag har skickat ditt svar vidare till ansvarig för hjälpfilen. Så får vi se vad som händer med aktuell hjälpsida.
Hälsningar

Ann

Radioman
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 okt 2009 22:40
Kontakt:

Inläggav Radioman » 12 feb 2015 20:40

* efter tilltalsnamnet började Disgen med.
Jag föreslog att Henrik Dannberg använde detsamma i Minsläkt, som jag var tidig att betatesta, redan vid version 0.2 för ca. 20 år sedan.
Han nappade.
Tyvärr så är den webdatabas jag använder för publicering, TNG likadan som Legacy. Man kan inte få tilltalsnamnet understruket utan att själv kunna koda i PHP.
Testade nyss en rapport i Legacy och det blir ju fel.... när personen inte benämns med tilltalsnamnet vid olika händelser.

Skall, när jag känner mig stark, försöka skriva om detta till Millenium. Kanske kan det komma med en "option" för detta senare. De har ju så många andra customiserande inställningar att tillgå vid rapporter.

Jag använder också "Kalle" som smeknamn i namnfältet.


Återgå till "Inställningar av Legacy"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst