Sammanslagning i ortlistan

Hantering av orter och kartor

Moderator: Ann

mobiklur
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 dec 2008 18:50

Sammanslagning i ortlistan

Inläggav mobiklur » 11 dec 2008 00:26

Jag har ingen ortdatabas men en rätt omfattande ortlista och där vill jag slå samman ortbeskrivningar som lagts upp med lite olika text men som beskriver samma ort.
På liknande sätt som man kan slå samman personer borde man kunna slå samma orter i ortlistan som då ska slå igenom på alla personer som refererar till den orten o ortlistan. Jag har inte funnit en sån funktion - har någon ett förslag på hur man enkelt kan gå till väga?

Ann
Site Admin
Inlägg: 158
Blev medlem: 06 jun 2005 13:50

Sammanslagning av orter

Inläggav Ann » 11 dec 2008 08:36

Välj Visa / Baslistor / Orter
Markera en ort i listan, tryck på knappen kombinera och tryck sedan på den andra orten och tryck sedan på knappen Kombinera med. Då behåller du det som finns registrerat på den sista orten när det gäller nål och anteckningar. Så innan sammanslagning bör man kontrollera att allt finns med så som man vill ha det.

Titta även under knappen Alternativ och valet kombinera dubletter.

OBS! Innan du börjar bör du kanske skapa en familjefil att leka med så att det inte gör så mycket om det går åt skogen.

Vill du ha mer information så tryck på hjälp när du är i de olika fönsterna så kanske du hittar mer information som kan vara värdefull för dig ang. sammanslagningen.
Hälsningar
Ann

mobiklur
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 dec 2008 18:50

Re: Sammanslagning av orter

Inläggav mobiklur » 11 dec 2008 10:29

Tack Ann, fungerar perfekt


Återgå till "Orter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster