bättre hantering av bilder i Lergacy

Förslag på nya funktioner som saknas i Legacy

Moderator: Ann

RuneM
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 sep 2014 09:10

bättre hantering av bilder i Lergacy

Inläggav RuneM » 02 apr 2015 10:33

Jag vet inte om detta forum överhuvudtaget kan betraktas som levande men skall i alla fall försöka göra ett inlägg och gör det som en ny tråd även om det lite grand är relaterat till http://www.legacysvenska.com/phpBB2/viewtopic.php?t=210 men nu handlar det om bildfiler.
Mobiklur skriver där:
” Har frågat Legacy´s support i USA som svarar fljande:

If you have linked any type of file to a person and if you have software installed on your computer that can open that type of file you should be able to open the file using the default software by double clicking on the file in the individual's photo gallery. You do not need to specifically tell Legacy what application to use.”...........................
“I svaret står också att

The options on the Options > Customize > Launch screen allow you to specify an alternate program where you want Legacy to use a program which is NOT the Windows default for that type of file.”


Jag har haft Legacy i evigheter minns, inte hur många versioner och är nu uppe i V8 och jag begriper inte vad som skrivs ovan, de enda standardprogram man kan ändra är för dokument, PDF och URL (Internetlänkar), det finns ingen möjlighet att välja någut annat än Legacys egen (minst sagt mediokra) bildredigerare.

Själv använder jag genomgående IrfanView som standard bildprogram i Windows
Där kan jag snabbt (betydligt snabbare och enklare än i Legacy och med mer finesser) göra enklare redigering och ersätta bilden med den redigerade (eller med nytt namn)
Och skulle inte det räcka kan jag i IrfanView välja ”Öppna med extern redigerare” och då välja t.ex Photoshop.

Jag har en databas med ca 15 000 namn, ca 2000 orter, ett 1 000 tal personfoton och 10 000 tals inskannade kyrkböcker som jag laddat ned (jag är generellt tveksam till att länka direkt till Internet, det har mer än en gång hänt att adressen ändrats, tagits bort eller blivit avgiftsbelagd) och jag räkna med att länka minst en bildfil till varje person/ort men det kommer nog att bli betydlig mycket mera, då behövs det ett bra sätt att hantera bilderna och det saknas i Legacy.

Nu har jag upptäckt att om jag lägger in en länk till en JPG under ”Lägg till multimedia....” men väljer att lägga till bilden som ett dokument så startar IrfanView när jag klickar på dokumentet!
Detta innebär att jag överväger att lägga in dubbla länkar till alla bilder, en som bild och en som dokument

Ingen perfekt lösning men..
Kanske någon annan har en bättre?

Återgå till "Förslag nya funktioner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster