Navigering med tangentbordet

Förslag på nya funktioner som saknas i Legacy

Moderator: Ann

Radioman
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 okt 2009 22:40
Kontakt:

Navigering med tangentbordet

Inläggav Radioman » 14 okt 2009 21:27

Efter vad jag kan se så används inte piltangenterna till något vettigt i antavlefliken, mer än att man kan byta flik mellan familj och antavla men inte mellan de andra flikarna.

Jag saknar att t.ex. kunna stega runt i antavleträdet med piltangenterna för att sedan kunna skicka till Enter eller Mellanslag för att komma till familjen (MinSläkt) eller F9 (Holger)
Legacy har också snabbkommando för att komma till familjen ...... ja, hjälpfilen stämmer inte med den svenska versionen men man ser ju vilka bokstäver som är understrukna i flikar och menyer så det löser sig ju.

Men detta med piltangenterna kanske kan ses som ett förslag? Jag vill komma till att jag vill kunna navigera genom släkten helt utan att använda musen. Min "musaxel" kräver mer tangentbord och mindre klick med musen. Ja, jag är fjättrad vid datorer den största delen på dygnet. :)

Ann
Site Admin
Inlägg: 158
Blev medlem: 06 jun 2005 13:50

Inläggav Ann » 14 okt 2009 23:50

Enligt hjälpfilen ska det gå att navigera med piltangenterna. Fast jag kan bara använda piltangenterna om jag samtidigt håller ALT tangenten nere. Men jag upptäckte att jag inte kan använda mig av ALT + pil upp/ned på den första personen i Antavlan för då får jag en runtime error. Men efter det första ALT + pil vänster går det bra att använda sig även av upp och ned.

Jag har rapporterat felet samt ställt frågan om det är meningen att man ska använda sig av enbart piltangenterna eller om de ska användas tillsammans med ALT.

Om du använder dig först av ALT + pil vänster och sedan pilar dig du vill så att den personen blir markerad sedan kan du göra CTRL + M så kommer den personen upp som huvudperson på familjefliken.

När det gäller kortkommando i Legacy så håller vi på att gå igenom dessa. När det är klart kommer vi att se över hjälpfilen så att det blir rätt.

Visst är det skönt att slippa musen. Jag är glad när det går att använda tangentbordet istället. :)
Hälsningar
Ann


Återgå till "Förslag nya funktioner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst