| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Radioman
|
Skrivet: Ons Okt 14, 2009 20:31 Rubrik: Sökning på årtal, hur? |
|
|
Hej
Om jag vill söka upp alla i databasen som är födda 1783 så får jag bara med de som endast har 1783 och inga datumangivelser.
Jag har prickat i "varsomhelst i ett fält". Samma sökning fungerar på namn och text men inte i datumfältet. Jag har provat med * framför. Det hjälpte inte. Man blir frustrerad när en sån enkel sak skall vara så svårt för en som jobbar med datorer dagligen.
Jag trivs inte riktigt med Legacy. Hoppas det kommer ...
//Ove |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Ann Site Admin
|
Skrivet: Ons Okt 14, 2009 21:37 Rubrik: |
|
|
Prova med följande
Menyval Sök / Sök
Fliken "Detaljerad sökning"
I "Första valet" väljer du
Titta efter "Person"
Sök "Födelsedatum"
Villkor "Innehåller"
Sök efter "1783" (fast utan fnuttarna)
Klicka på "Lista"
Nu bör du få en lista över alla personer som har ett födelsedatum med året 1783. _________________ Hälsningar
Ann |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Radioman
|
Skrivet: Ons Okt 14, 2009 22:17 Rubrik: |
|
|
Tack och lov, det var skönt.
Men håll med om att det inte framgår på "Fråga genom exempel" sökningen, att det bara är textfälten och inte datumfälten som fungerar. Inkonsekvens som förbryllar.
Eftersom jag inte använt Legacy tidigare så borde mina första "hands on" ge en bild av de fällor en nybörjare råkar ut för. Det felet jag gjorde måste det vara en mängd folk som gör. Hittade heller inget om det i hjälpfilen.
Det förringar dock inte den fina hjälpen du ger Ann. Tack så mycket än en gång
mvh // Ove |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Ann Site Admin
|
Skrivet: Ons Okt 14, 2009 22:35 Rubrik: |
|
|
Jag tycker också att det är konstigt att Legacy inte hittar t.ex. 1872 om man valt börjar med 1872 via Fråga Genom Exempel sökningen. Jag kollar upp om det är ett fel eller om det är per design. _________________ Hälsningar
Ann |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|